ACTIVITĂȚI DESFĂȘURATE ÎN CADRUL PROIECTULUI
AN SCOLAR 2019-2020
1. Lansarea proiectului
Îmbrăcat în straie de sărbătoare, precedat de colinde și imnul Europei intonat cu bucurie de corul școlii, s-a lansat proiectul Erasmus+ în școala noastră! Acesta își propune să creeze punți de legătura între oameni: elevi, profesori, părinți, comunitate, atât la nivel local cât internațional, cu partenerii noștri din proiect. ”FIT FOR EUROPE” – “ÎN FORMĂ PENTRU EUROPA“– Cum să creștem motivația elevilor pentru a participa la proiecte de educație durabilă pe teme ecologice și sociale” este titlul proiectului nostru. Ne antrenăm deci să fim pro-activi, să identificăm problemele cu care ne confruntăm și să generăm soluții; vrem să fim parte a soluției, nu a problemei. Avem șansa să colaborăm și să testam exemple de bune practice din alte 3 țări europene: Germania, Suedia și Polonia. Echipa Erasmus+ și-a declarat crezul printr-un moment artistic în cadrul sărbătorii de sfarșit de an, în prezența oficialitaților locale, profesorilor, părinților și elevilor. Sperăm să fim cât mai mulți care se implică în schimbare! Schimbarea o putem face doar ÎMPREUNĂ! Încheiem cu câteva versuri din crezul FFE (Fit For Europe):
“Ne pasă de oameni, ne pasă de natură, Împreună, together, zussamen, razem, tillsammans, Vrem să facem o lume mai bună!”
2. Mobilitatea pentru profesori din Germania (noiembrie 2019)
Săptămâna aceasta am participat în Salzhausen (Germania), la lansarea oficială a proiectului Erasmus+ intitulat: "Fit For Europe" - un proiect despre creșterea motivației elevilor de a participa la proiecte ecologice și sociale. Au fost prezenți acolo, reprezentanții țărilor partenere in proiect: Germania (țara coordonatoare), România, Suedia și Polonia.
Activitatea de invatare pentru profesori - workshop pe tema dezvotarii durabile cu elaborarea de pasi concreti pentru implementarea proiectului la care au participat d-na dir. Mihaila Doina si coordonatorul de proiect Melinte Mihaela s-a desfasurat astfel:
Reprezentantii celor patru scoli participante s-au intalnit pentru prima data in Germania (tara coordonatoare) pentru a stabili pasii concreti ai acestui parteneriat. Introducerea realizata de un expert pe tema educatiei pentru dezvoltare durabila (EDD) si a celor 17 obiective ale dezvoltarii durabile (ODD) stabilite de Natiunile Unite, a creat o necesara baza teoretica comuna pentru participanti. In continuare, reprezentantii fiecarei tari si-au prezentat proiectele ecologice si sociale aflate in desfasurare in scoala lor. A rezultat o lista cu proiecte ecologice si sociale din toate tarile; sursa de inspiratie pentru proiectele ce vor fi dezvoltate in continuare in acest parteneriat.
In grupuri mixte, profesorii participanti au lucrat la identificarea factorilor care motiveaza sau impiedica elevii si profesorii sa participe la proiecte extracurriculare, in special la acest proiect Erasmus +.
Participantii au discutat si au stabilit pasii concreti pentru implementarea proiectului Erasmus+ in scolile participante, precum si ideile de pornire pentru noile proiecte care se vor derula in cadrul parteneriatului.
Toti cei prezenti au cazut de acord ca proiectul sa evolueze constant, intr-un ritm firesc si sa nu se finalizeze odata cu terminarea parteneriatului nostru Erasmus+. Este important ca acest proiect sa fie cat se poate de deschis, permitand cat mai multe conexiuni intre profesorii si elevii internationali, precum si sprijin reciproc pentru realizarea lui concreta.
Parintii si partenerii externi ar trebui si ei implicati activ. Mobilitatile si activitatile de invatare pentru elevi si profesori sunt esentiale pentru succesul proiectului. S-a cazut de acord ca mobilitatile pentru elevi primeaza fata de cele ale profesorilor. Pasii concreti pentru urmatoarele luni au fost si ei stabiliti.
In urma acestei intalniri de lucru s-au clarificat urmatoarele aspecte:
SCOPUL PROIECTULUI:
Elevii initiaza si participa activ la proiecte ecologice si sociale in scoala si comunitatea lor, beneficiind in acest timp de experienta si colaborarea cu scolile partenere.
REZULTATE ASTEPTATE:
- kriterienkatalog - Iista extinsa de motive pentru care elevii aleg sa participle sau nu la proiecte ecologice sau sociale (in urma aplicarii unui sondaj de opinie).
- lista cu metode si proiecte ecologice si sociale in desfasurare in fiecare scoala partenera, prezentari ale acestora ca exemple de bune practici.
- dezvoltarea unui noi proiecte, inspirate din proiectele partenerilor, rezultat al colaborarii cu elevii si profesorii parteneri.
3. Mobilitatea de invatare cu elevii - Germania (martie 2020)
Săptămâna 8 – 13 martie, a fost una foarte inspiratoare și densă în activități cu implicare directă și nemijlocită a elevilor, scopul proiectului fiind pe deplin atins în acestă primă întâlnire transnațională a echipelor de elevi.
După sosirea noastră în Salzhausen (duminică, 8 martie) și preluarea copiilor noștri de către familiile gazdă, a 2-a zi a avut loc deschidere oficială a Săptămânii Erasmus+ - FIT FOR EUROPE, în aula școlii OBERSCHULE SALZHAUSEN, urmată de acomodarea oaspeților cu școala gazdă, prin vizitarea incintei și participare la lecții . După amiază, elevi au făcut un raliu prin Salzhausen și au descoperit „ofertele din municipiul Salzhausen pentru angajamentul social și ecologic al tinerilor”, adică felul în care primăria motivează și susține tineretul în vederea dezvoltării sustenabile a regiunii.
Cea mai intensă și aplicată abordare a tematicii proiectului nostru s-a întâmplat în ziua următoare (marți). Elevilor – oaspeți li s-au prezentat mai multe stații/proiecte/ activități/ ateliere, organizate în școala germană pe teme ecologice și sociale.
- Managerii energiei: echipă de elevi care verifică felul în care fiecare clasă economisește energie și lasă curat (lumina stinsă/ căldura oprită/ ferestrele închise/– măturat de elevi);
- Rezolvarea conflictelor: echipă de elevi mari (cl. a X-a), care ajută la rezolvarea conflictelor, după ce un an școlar întreg au fost pregătiți pentru asta de către consilierul școlar;
- Paramedicii: echipă de elevi foarte bine pregătiți, absolvenți de cursuri de prim ajutor, gata să intervină la nevoie sau să pregătească alți elevi în acordarea primului ajutor;
- Științele naturii cu Echipa Erasmus +: cerc de experimente științifice;
- Echipa de grădinărit: elevi care se ocupă de grădina școlii.
Organizatorii s-au asigurat că fiecare elev și profesor însoțitor, nu doar a trecut pe la fiecare stație, ci a făcut-o conștient, cu participare efectivă și fișă de evaluare a activității. Fișa obliga la gândire critică, analitică și la introspecție, cu accent pe motivație. (Elevii noștri au intervievat participanții germani, cerând răspunsuri la întrebări ca: Cum s-a născut inițiativa? De ce e importantă pentru școală? Cum se poate implica un elev? Ce îți place ție la această activitate?)
Aceste ”ateliere” (AGs) se desfășoară la școala germană sub îndrumarea entuziastă a profesorilor; unele intră cumva în sectorul opționale, altele sunt cercuri susținute de profesori, pe specialitățile lor. Elevii participă optând după pasiune, interes, motivație. Elevii înșiși au prezentat foarte entuziaști și documentați activitățile și rezultatele lor, ceea ce ne-a încântat pe noi toți.
Tot pe teme sociale și ecologice s-au desfășurat și vizitele care au urmat: Parcul de animale sălbatice din Lüneburg Heath, ( cu accent pe prădătorii sălbatici, lupul, ursul și linxul, ca pregătire pentru dezvoltarea proiectului comun între școală și parc) și vizita de miercuri de la Centrul de educație pentru mediu SCHUBZ Lüneburg – centrul- mamă al celui din Râșnov, de care suntem foarte legați și foarte mândri. Workshop-urile mixte (elevi germani, polonezi și români în fiecare echipă) au urmărit metodele sustenabile de dezvoltare, legate de consum, materiale plastice, prevenirea deșeurilor și conservarea biodiversității.
Ziua de joi am petrecut-o la școală, participând la ateliere artistice / creative, activități sportive comune și jocuri de team building.
Ultima zi a proiectului a fost vineri, 13 martie. După un program scurt de evaluare a activității săptămânii, am pornit spre Romania, nerăbdători să ajungem cu bine acasă.
La finalul săptămânii Erasmus+ petrecute la școala din Salzhausen, ne-am întors din Germania cu 8 elevi care doreau sa actioneze, sa miste ceva ȘI în școala noastră, acum că au văzut CUM se face.
AN ȘCOLAR 2020-2021
Ziua educației (octombrie 2020)
Intalnire de lucru (via zoom) cu voluntarii proiectului de Ziua Educatiei. Am inceput astfel colaborarea cu Laura Istrate de la Centrul de voluntariat Brasov.
Un prilej de a vorbi despre experienta mobilitatii in Germania din primavara si felul in care putem replica unele proiecte ecologice in scoala noastra. Si pentru ca am devenit digitali, am explorat si diverse cai digitale in care ne putem promova proiectul. Am încheiat cu o tema pentru acasa, in care urmarim, timp de o saptamana, catitatea de deseuri reciclabile pe care o generam.
ERASMUS Days - 17 oct 2020
Astăzi am sărbătorit ErasmusDays2020! În ”Cronicile Salzhausen”, ne-am amintit și am împărtășit cu colegii noștri experiența avută în martie 2020, în Salzhausen, Germania.
Mai jos aveți prezentarea săptămânii petrecute în mobilitate a echipei Erasmus+ a proiectului ”Fit for Europe”!
https://prezi.com/view/GjkyLGOxIqSc8Xjvrp0l/
Diseminarea proiectului în cadrul cursului de scriere de proiecte organizat de ISJ - noiembrie 2020
In cadrul cursului de scriere de proeicte europene, organizat de ISJ
https://prezi.com/view/zg0YaIxarAdWslDHhXKs/
Scoala Altfel (zile tematice) - februarie 2021